reklama

O Čechoch, Slovákoch a o malom zrkadle

V posledných dňoch na slovenskom Internete koluje - a teší sa veľkej obľube - nová pieseň Jaromíra Nohavicu, Pieseň smutného hokejistu. To, že túto pieseň možno hudobne a aj textovo zaradiť medzi všetky ostatné skvelé diela Jarka Nohavicu, o tom nemusíme pochybovať. Prekvapivé je tu však niečo iné.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Prekvapivé, a musím povedať, že veľmi pozitívne prekvapivé, sú reakcie Slovákov v internetových diskusiách. Býva väčšinovým konsenzom na Slovensku, že sme hrdí na našu neexistujúcu pohostinnosť, a našich zlatých chlapcov z Goteborgu. 

Občas, priznávam sa, si prečítam diskusie na rôzných slovenských portáloch, a vždy odchádzam so slovami Kelišovej - velebnosti, du blejt. Tentokrát však boli reakcie, až na pár zanedbateľných výnimiek, mimoriadne pozitívne. Pre mňa osobne to bolo niečo nečakané - skôr som čakal žabomyšie vojny a klasický Česko-Slovenský "pomlčkový" hejt. Začal som mať malý pocit, že sme prekročili ďalší checkpoint, a prijali sme, že si Čech robí srandu z nášho hokeja, a my sa na tom dokážeme úprimne zabaviť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Toto však nie je to jediné. Za posledný rok či dva, som mal možnosť veľakrát služobne aj súkromne navštíviť Brno, či Prahu. Napriek tomu, ako sa hovorí, že si prestávame navzájom rozumieť, až na pár výnimiek som túto skúsenosť nemal. Aj keď som na všetkých hovoril po slovensky, nikto mi nedal najavo nič negatívne. Keď sme s kolegom prednášali na konferencii v Brne, hovorili sme po slovensky, a zdá sa, že nám všetci rozumeli.

Bolo pre mňa príjemným prekvapením, keď ma v Café Imperial u známeho šéfkuchára Pohlreicha úctivo obsluhovala Slovenka, ktorá so všetkými hosťami komunikovala po slovensky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rovnako príjemným prekvapením pre mňa bolo, keď mi v ski resorte Salamandra v Hodruši-Hámre moje lyže servisoval Čech, a komunikoval - ako inak - po česky.

Často krát sa v bežnom živote stetávam s vzájomnými urážlivými názormi - či zo strany Čechov voči nám, tak zo strany nás voči Čechom. Ešte častejšie sú tieto hejty založené na historických krivdách, ktoré mojej generácii už môžu byť viac, či menej ukradnuté.

Ak si uvedomíme, že od nášho rozdelenia ubehlo viac ako 22 rokov, tá určitá podvedomá obojstranná blízkosť našich dnes už absolútne samostatných štátov a národov, je niečo, na čo by sme mali byť hrdí tu aj tam. Náš podvedomý bratský vzťah, ktorý sa prejavuje nie len v politike, ale najmä v spoločnom nažívaní ľudí žijúcich v týchto dvoch krajinách, je niečo, čo nám iné štáty, ktoré boli kedysi súčasťou spoločného štátu, môžu iba závidieť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V tom našom prípade, ako ukazujú isté zrkadlá, ktorej našej československej spoločnosti nastavuje okrem iného aj spomínaná pieseň Jaromíra Nohavicu, medzi riadkami môžeme čítať, že náš štát sa rozdelil, aby sa naše národy zblížili.

Marek Galiňski

Marek Galiňski

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Študent FIIT STU v Bratislave. Vo voľnom čase si trhá vlasy nad zdrojovým kódom alebo UNIX shellom. Alebo niekde sedí na káve a rozoberá všetky možné témy sveta. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu